02 września, 2022
Miło nam poinformować, że wraz z 78. sezonem artystycznym Opery Śląskiej zostało powołane nowe kierownictwo muzyczne: Przemysław Neumann – dyrygent, kierownik muzyczny oraz Maciej Tomasiewicz – dyrygent, z-ca kierownika muzycznego. Od września będą sprawować nadzór nad aktualną działalnością artystyczną Opery Śląskiej. Niejednokrotnie nasz zespół miał okazję występować z dyrygentami, m.in. podczas międzynarodowego wydarzenia, jakim był Saaremaa Opera Festiwal 2022. Z pewnością dalsza współpraca przyczyni się do dalszego rozwoju zespołów artystycznych i zaowocuje nowymi, ciekawymi projektami.
Przemysław Neumann – dyrygent, kierownik muzyczny Opery Śląskiej, dyrektor Filharmonii Opolskiej. Absolwent poznańskiej Akademii Muzycznej na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie prof. Jerzego Salwarowskiego. Laureat I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ludomira Różyckiego w Gliwicach w 1999 roku. W 2002 roku na III Przeglądzie Młodych Dyrygentów w Białymstoku zajął III miejsce. Jako dyrygent prowadził orkiestry m.in. Filharmonii Narodowej, Białostockiej, Częstochowskiej, Gorzowskiej, Kaliskiej, Koszalińskiej, Krakowskiej, Lubelskiej, Poznańskiej, Szczecińskiej, Zielonogórskiej, Śląskiej w Katowicach, Dolnośląskiej w Jeleniej Górze, Świętokrzyskiej w Kielcach, Sinfonię Iuventus, Orkiestrę Polskiego Radia oraz Toruńską Orkiestrę Symfoniczną.
Już podczas studiów nawiązał współpracę z poznańskim Teatrem Muzycznym, do roku 2013 będąc jego dyrygentem i kierownikiem orkiestry. Przez 9 sezonów artystycznych przygotował kilka premier oraz poprowadził kilkaset spektakli i koncertów. Współpracował także z Teatrem Wielkim w Poznaniu oraz Gliwickim Teatrem Muzycznym.
Po obronie doktoratu w roku 2009 podjął pracę naukową w katedrze dyrygentury Akademii Muzycznej w Poznaniu. W 2017 roku uzyskał tytuł doktora habilitowanego, a w 2019 roku został profesorem macierzystej uczelni.
W 2015 roku został dyrektorem Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera. Stworzył cykl koncertów Polska Muzyka Zapomniana. Partytury wraz z głosami orkiestrowymi dzieł twórców takich jak Karol Kurpiński, Franciszek Lessel, Witold Maliszewski, Feliks Nowowiejski czy Zygmunt Noskowski powstały we współpracy z powołaną w 2016 roku fundacją Dla Kultury, w której Neumann pełni funkcję prezesa. Wraz z orkiestrą symfoniczną Filharmonii Opolskiej dokonał również kilku nagrań płytowych skupionych wokół dorobku polskich kompozytorów (Feliks Nowowiejski, Witold Maliszewski, Mieczysław Karłowicz, Ludomir Różycki, Grzegorz Fitelberg, Karol Szymanowski). Trzypłytowy album z dziełami symfonicznymi Witolda Maliszewskiego (DUX 1716-18) otrzymał nominację do nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2022.
Maciej Tomasiewicz – dyrygent, z-ca kierownika Opery Śląskiej. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, gdzie ukończył studia w specjalnościach: kompozycja i teoria muzyki oraz dyrygentura symfoniczno-operowa (stopień doktora sztuk muzycznych) w klasie dr hab. S. Bywalca. Uczestniczył w Mistrzowskim Kursie Dyrygenckim prowadzonym przez M. Dittricha w Budapeszcie, gdzie w drodze konkursu otrzymał II nagrodę, a także w kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez G. Chmurę, J. Kaspszyka czy L. Livingstona. Jest związany z Orkiestrą Kameralną Archetti, z którą współpracował jako skrzypek – a od 2014 roku jako jej dyrygent. W latach 2015-2019 prowadził z sukcesami Polską Młodzieżową Orkiestrę Symfoniczną w Bytomiu oraz Młodzieżową Orkiestrę Symfoniczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Jako jedyny dyrygent był dwukrotnym beneficjentem programu Instytutu Muzyki i Tańca Dyrygent-Rezydent. Dotychczas asystował dyrygentom tej miary, co: G. Chmura, M. Halls, M. Jurowski, J. Kaspszyk, M. Klauza, Ch. König, A. Liebreich, L. Morlot, T. Kozłowski, A. Wit. Współpracował jako asystent dyrygenta z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz Teatrem Wielkim w Łodzi. Prowadził koncerty m.in. z Filharmonią Narodową, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonią Kaliską, Śląską, Świętokrzyską, Zielonogórską, Śląską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Muzyki Nowej. Współpracuje z Operą Śląską, w której poprowadził m.in. premierę baletową: Szeherezada/Medea z muzyką M. Rimskiego-Korsakowa i S. Barbera, a także wznowienie Toski G. Pucciniego, Dziadka do Orzechów P. Czajkowskiego, Barona Cygańskiego J. Straussa oraz Strasznego dworu S. Moniuszki. W sezonie 2016-2017 współpracował jako asystent dyrygenta z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus. Od września 2019 roku – po wygranym przesłuchaniu na asystenta dyrygenta – dyrektora artystycznego A. Boreyki – współpracuje z Filharmonią Narodową. W 2020 roku objął stanowisko kierownika artystycznego Śląskiej Orkiestry Kameralnej.
Źródło: Opera Śląska