Kontrast

A-   A+
Kultura

25 stycznia, 2021

ZWIEDZAMY ŚLĄSK – Tarnowskie Góry (część 6.)

Dzień dobry Państwu. Witam na kolejnym spacerze – wycieczce po Tarnowskich Górach. Spotykamy się na placu przed dworcem kolejowy. Proszę o zajęcie miejsc w naszym busie. Witam pana Leszka, naszego kierowcę, który pomoże nam zobaczyć dzisiaj nasze miasto i okolice.
rzepraszam, że nie poinformowałem na naszym poprzednim spotkaniu, ale na szczęście udało mi się skontaktować z większością z Państwa. Prosiłem o zabranie dzisiaj  grubszej kurtki. Pomimo tego, że mamy ciepły, wiosenny dzień, ciepłe ubranie przyda nam się dzisiaj, gdy będziemy zwiedzali wyjątkowe miejsce. Jedziemy teraz przez centrum Tarnowskich Gór. Mijamy miejsca, które już zwiedzaliśmy. Teraz ulicą Szczęść Boże dojechaliśmy na parking przy Kopalni Zabytkowej – to nasze pierwsze miejsce, w którym się dzisiaj zatrzymamy. Proszę zabrać ze sobą ciepłe kurtki. Przechodzimy teraz z parkingu do budynku nadszybia Kopalni Zabytkowej, jak Państwo widzą, budynek nadszybia jest obiektem nowoczesnym. Charakterystyczna, jak w każdej kopalni, jest wieża wyciągowa. Pomysł, aby stworzyć tutaj Zabytkową Kopalnię powstał w 1960 roku. Realizacja tego pomysłu i prace pozwalające uruchomić kopalnię swój finał miały dopiero w 1976 roku. Naszym przewodnikiem po kopalni zabytkowej będzie pani Zofia. Witam panią przewodnik i oddaję Państwa pod sympatyczną i fachową opiekę. Wyjechaliśmy już na powierzchnię. Wspominała o tym pani przewodnik. Jesteśmy w wyjątkowym obiekcie. Jest to jedyna taka kopalnia zabytkowa w Europie. Ciekawym zjawiskiem jest to, że temperatura pod ziemią wynosi zawsze około 10 stopni Celsjusza. Zwiedziliśmy multimedialne muzeum, które powstało kilka lat temu. Poprzednio eksponaty prezentowane były jak w każdym muzeum. Wyjątkowe jest również zalecenie, aby w podziemiach  na głowę założyć kask. Kilkakrotnie uchronił  mnie  od skaleczenia. Do podziemi zjechaliśmy nowoczesną windą, której normalnie nie używa się w kopalni. Zapraszam Państwa byśmy zrobili sobie wspólne zdjęcie. W budynku kopalni znajduje się restauracja, która nosi nazwę 10 stopni. W nawiązaniu do temperatury panującej w podziemiach, również w budynku kopalni, znajduje się sala widowiskowo-konferencyjna. Zapraszam do odwiedzenia kiosku z pamiątkami. Przechodzimy teraz do Skansenu Maszyn Parowych, który jest częścią Kopalni Zabytkowej. Eksponaty znajdują się na zewnątrz budynku. W pierwszej kolejności możemy zauważyć zrekonstruowaną maszynę parową, która działa w Tarnowskich Górach. Zobaczymy tutaj 15 maszyn parowych pracujących w różnych warunkach. Patrzymy teraz na parowozy, widzimy ich 6, od parowozu wąskotorowego do parowozów jeżdżących normalnymi torami. Ciekawostką jest parowy walec drogowy. Widzimy teraz starą windę, która jeszcze do niedawna służyła w kopalni zabytkowej do przewozu turystów do podziemi. W czasie tego spaceru chciałbym wspomnieć o dwóch osobach, które swoje życie i pasję poświęcili Stowarzyszeniu Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. Są to działający od początku, czyli od 1951 roku, jeden z założycieli mgr Stanisław Wyciszczak i Zbigniew Pawelak, obecny przewodniczący Stowarzyszenia, dzięki któremu zabytki tarnogórskie zostały wpisane na listę UNESCO. Opuszczamy już najcenniejszy zabytek Tarnowskich Gór i ruszamy w dalszą drogę. Wyjechaliśmy przed chwilą z parkingu przy Kopalni Zabytkowej, proszę spojrzeć teraz w lewą stronę. W oddali widzimy dawną stację wodociągową, czyli Szyb Maszynowy Staszic, który wydobywał wodę na powierzchnię i rurami dostarczał ją dla mieszkańców Tarnowskich Gór. Była to woda krystalicznie czysta. Teraz przejeżdżamy jedną z najstarszych dzielnic miasta, są to Repty. Zatrzymujemy się przy Źródle Młodości, jest to ostatnie czynne źródło, którego woda pochodzi ze skał dolomitowych. Ozdobna obudowa źródła wykonana jest z kamieni pochodzących ze starego pałacu Donnersmarcków. Obok Źródełka Młodości widzimy piąty już na naszej drodze pomnik Gwarka. W pobliżu źródełka ciekawym miejscem jest również kamień graniczny, upamiętniający traktat wersalski. Obok Źródełka Młodości przebiegają dwa szlaki rowerowe: szlak Powstańców Śląskich oraz szlak Husarii Polskiej. Zapraszam Państwa w dalszą podróż. Zatrzymaliśmy się przy Kościele Świętego Mikołaja. Kościół pochodzi z drugiej połowy XIX wieku. Charakterystyczny jest jego wygląd, gdyż zbudowany jest w większości z białego kamienia, z dodatkami cegły. Weszliśmy do wnętrza kościoła i widzimy zachowane prezbiterium przedsoborowe z obrazem patrona kościoła. Na uwagę zasługuje również ambona i witraże, wśród nich witraż z herbem Donnersmarcków. Opuszczamy już kościół. Proszę spojrzeć na ogród obok plebanii i ogromne drzewo. Jest to jedyny na południu Polski kasztan jadalny, jeden z najstarszych pomników przyrody w Europie. Drzewo to liczy około 470 lat. Zapraszam Państwa w dalszą podróż, jedziemy teraz drogą pośród zieleni. Proszę spojrzeć w lewą stronę, to część parku należąca do Górnośląskiego Centrum Rehabilitacji Repty. Po prawej stronie widzimy wybetonowany duży plac, jest to pozostałość po lądowisku dla helikopterów, które przywoziły pacjentów do ośrodka rehabilitacyjnego z odległych części Polski. Przejeżdżamy obok Zamku w Starych Tarnowicach. Teraz mijamy Szpital numer 3. Wyjeżdżamy ulicą Pyskowicką z Tarnowskich Gór. Zatrzymaliśmy się teraz przed Kościołem pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Zbrosławicach. Pochodzi on z początku XVII wieku. Spójrzmy na barokowy wystrój kościoła, szczególnie widzimy to w prezbiterium, w ołtarzu głównym. W kościele  znajduje się Figura Matki Bożej z Dzieciątkiem z XVII wieku. Od roku 2010 kościół ten jest sanktuarium diecezjalnym diecezji gliwickiej. Opuszczamy już kościół i jedziemy w dalszą podróż. Jedziemy teraz główną ulicą w Zbrosławicach – ulicą Wolności. Po lewej stronie widzimy Dom Pomocy Społecznej ojców Kamilianów. Zatrzymaliśmy się po raz kolejny. Pójdziemy obejrzeć Ośrodek Jeździecki Zbrosławice. Jesteśmy już w stajniach. Widzimy piękne konie, które na co dzień ćwiczą. Bardzo często w Ośrodku Jeździeckim odbywają się zawody. Zapraszam Państwa abyśmy zobaczyli pokaz umiejętności kilku koni. Przed chwilą widzieliśmy pokaz gracji i umiejętności koni. Teraz zapraszam do wnętrza Starego Młyna. Jak Państwo widzą, jest to restauracja i część hotelowa urządzona w stylu związanym z zamiłowaniem do koni. Opuszczamy już Ośrodek Jeździecki i udajemy się w dalszą podróż. Przejechaliśmy przez drugą część miejscowości Zbrosławice i jedziemy teraz przez Kamieniec. Jest to niewielka miejscowość w powiecie tarnogórskim. Zatrzymaliśmy się na kolejny krótki postój. Przed nami widzimy okazały pałac. Pierwszy zamek na tym miejscu, jak mówi historia, zbudowali templariusze w XII wieku. Na ruinach pierwszego zamku w XVI wieku powstał drugi. Obecny zamek został wybudowany na początku XVIII wieku przez właściciela tej miejscowości i okolic Martina Scholtz von Löwerckrona. Zapraszam Państwa do wnętrza pałacu. Możemy zobaczyć tylko parter i klatkę schodową, pomieszczenia na piętrze pałacu są niedostępne dla zwiedzających, dlatego że znajduje się tam sanatorium dla dzieci i młodzieży. Zajrzyjmy jeszcze na chwilę do niewielkiej kaplicy pałacowej, która dopiero w 2005 roku odzyskała swój pierwotny wygląd. Jesteśmy już na zewnątrz pałacu. Proszę spójrzmy na balkon pierwszego piętra, po bokach balkonu widzimy dwa lwy trzymający tarcze herbowe. Patrzymy teraz na stojącą obok zamku mysią wieżę wybudowaną z kamieni i cegły. Pochodzi ona z około XV wieku. Spójrzmy teraz na Kościół świętego Jana. Jak Państwo widzicie jest on zbudowany na wzgórzu. Przy kościele stoi bardzo ciekawa wieża, jest ona w całości zbudowana z kamienia. Jak głosi legenda, wieżę tę wybudowali templariusze.  Zapraszam Państwa na dalszą podróż. Przed chwilą jechaliśmy drogą polną i po przejechaniu 3 km jesteśmy w miejscowości Karchowice. Zatrzymujemy się, aby zwiedzić kolejną atrakcję. Przed nami widzimy Stację Wodociągową Zawada, są to dziewiętnastowieczne budynki, w których mieściła się Stacja Wodociągowa. Należą do nich kotłownia parowa, stacja pomp i budynki administracyjne. Zabytek ten jest jednym z obiektów na szlaku zabytków techniki. Znaleziono tutaj źródła wody pitnej, którą zaopatrywano dużą część Górnego Śląska. Witam pana przewodnika, który poprowadzi nas po tym ciekawym zabytku. Opuszczamy już Stację Wodociągową Zawada. Odniosłem wrażenie jakby przed chwilą pracownicy odeszli od swoich miejsc pracy, ale za chwilę wrócą, żeby kontynuować przerwaną pracę. Zapraszam do naszego busa. Udajemy się teraz w drogę powrotną do Tarnowskich Gór. Jedziemy przez wioski i większe miejscowości, pośród pól i lasów, co jest niespotykane w krajobrazie Śląska. Minęliśmy właśnie miejscowość o nazwie Wieszowa i dojeżdżamy do dużego skrzyżowania, łączącego główne trasy przebiegające wokół Śląska. Przejechaliśmy przez miejscowość o nazwie Górniki i jesteśmy już w granicach miasta Tarnowskie Góry. Przejeżdżamy teraz przez dzielnicę Repty. Po prawej stronie, w oddali, Zabytkowa Kopalnia Srebra, a po lewej stronie widzimy osiedle domków jednorodzinnych, zwane Osiedlem Kolejarzy. Jesteśmy już w centrum naszego miasta, zatrzymujemy się na placu przed dworcem kolejowym w Tarnowskich Górach. Tutaj kończy się kolejny spacer – wycieczka po ciekawych miejscach Tarnowskich Gór i okolicy. Dziękuję Państwu bardzo za wspólnie spędzony czas i zapraszam na kolejne zwiedzanie historycznych i ciekawych miejsc. Pozdrawiam, do zobaczenia!

autor: Adam Ochman

Możliwość komentowania jest wyłączona.