Kontrast

A-   A+
Kultura

12 kwietnia, 2021

ZWIEDZAMY ŚLĄSK – Tarnowskie Góry (część 7.)

Dzień dobry Państwu. Witam bardzo serdecznie, po długiej przerwie, na naszym kolejnym spacerze – wycieczce w Tarnowskich Górach i okolicy. Spotykamy się jak zwykle na placu przed dworcem kolejowym, proszę o zajęcie miejsc w naszym busie. Witam bardzo serdecznie naszego kierowcę Pana Zbigniewa, który zapewni nam bezpieczną i ciekawą podróż jak do tej pory. Wyruszamy z placu przed dworcem kolejowym. Gdy pomyślałem, dlaczego zawsze ruszamy z tego miejsca zrozumiałem, że Tarnowskie Góry są miastem, do którego warto często wracać. Przede wszystkim, aby obejrzeć wszystkie zabytki wpisane na listę UNESCO (a jest ich 28) oraz wiele ciekawych miejsc w naszym mieście. Do tej pory zwiedziliśmy tylko kilka najciekawszych miejsc wpisanych na listę UNESCO.
Ruszamy w dzisiejszą podróż. Na początku mała ciekawostka. Otóż w latach 70. zdecydowano się, aby nad torami kolejowymi wybudować wiadukt łączący centrum miasta z ulicą Nakielską, wylotową w kierunku Świerklańca. Było to spowodowane tym, iż dla ruchu kołowego był czynny tylko jeden przejazd kolejowy w mieście, który praktycznie był cały czas zamknięty z powodu bardzo dużego natężenia ruchu pociągów, szczególnie towarowych. Wyjechaliśmy już z Tarnowskich Gór i przejechaliśmy przez Bobrowniki, Suchą Górę, Bytom – Stroszek. Przejeżdżamy przez dzielnice Bytomia oddalone od centrum, które tworzą jedno bardzo duże miasto. Dotarliśmy do dzielnicy Karb, gdzie dzisiaj mamy pierwszy przystanek. Wsiadamy teraz do kolejki wąskotorowej na początkowym przystanku Bytom Karb. Pojedziemy pociągiem wąskotorowym, którym zarządzają obecnie Górnośląskie Koleje Wąskotorowe. Dawniej pociągi wąskotorowe przewoziły piasek, kruszywa, rzadziej węgiel. Teraz trasa i wagony są przystosowane dla turystów, którzy mogą zobaczyć ciekawe miejsca śląskiej aglomeracji. Pierwszą stacją jest Nastawnia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, znajdująca się jeszcze w Bytomiu. Drugi przystanek kolei wąskotorowej to Dąbrowa Miejska. Za chwilę będziemy przejeżdżali obok nieczynnej już Kopalni Węgla Kamiennego Bytom. Kolejna stacja to Bytom Sucha Góra. Ruszyliśmy w dalszą podróż. Proszę spojrzeć w lewą stronę, zobaczycie Państwo dawną Kopalnię Dolomitu. Obecnie częściowo przystosowana jest ona do uprawiania sportów narciarskich. Część dawnej kopalni jest obiektem zabytkowym wpisanym na listę UNESCO. Kolejna stacja to przystanek Kopalnia Srebra. Z tego przystanku bardzo szybko możemy dojść do Zabytkowej Kopalni Srebra. Kolejnym przystankiem na naszej drodze jest przystanek znajdujący się przy wjeździe do centrum Tarnowskich Gór. Mijamy teraz centrum miasta i następny przystanek to Lasowice Zalew, z tego przystanku bardzo blisko do Zalewu Nakło – Chechło. Końcowym przystankiem na naszej trasie jest przystanek Miasteczko Śląskie, tu kończy się nasza ciekawa podróż poprzez miejscowości i tereny zielone znajdujące się na Śląsku. Nasz kierowca Pan Zbigniew już czeka. Zapraszam do naszego busa, aby udać się w dalszą drogę. Jesteśmy już w Miasteczku Śląskim w związku z tym przejedziemy przez obecne centrum miasta, aby po chwili zatrzymać się. Przejdziemy teraz, aby zobaczyć najcenniejszy zabytek w Miasteczku Śląskim. Jest to kościół drewniany pod wezwaniem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny z połowy XVII wieku. Na rynku znajduje się Ratusz. Pierwszym polskim burmistrzem, od roku 1920, był Jan Bądkowski. Był on równocześnie pierwszym polskim burmistrzem na Śląsku. Miasteczko Śląskie znane jest również z Huty Cynku, która przez wiele lat była bardzo ważnym zakładem pracy dla mieszkańców Tarnowskich Gór, Miasteczka Śląskiego i okolicznych miejscowości. Wyjeżdżamy już z Miasteczka Śląskiego i wracamy do Tarnowskich Gór. Po drodze zatrzymujemy się na naszym trzecim przystanku. Widzimy teraz przed nami Zalew Chechło – Nakło. Jest to zbiornik sztucznie utworzony, który od wielu lat służy rekreacji mieszkańców Tarnowskich Gór, a także miejscowości położonych w pobliżu naszego miasta. Widzieli Państwo, że jezioro jest położone pośród lasu. Gdy wracamy drogą do miasta również jedziemy pośród lasów, to tylko część zielonego zakątka Tarnowskie Góry. Gdy wjeżdżamy do miasta jedziemy poprzez dzielnicę Lasowice. Jest to dzielnica Willowa położona również pośród zieleni. Dotarliśmy już do centrum miasta i kierujemy się na północ, aby dojechać do dzielnicy Czarna Huta. Dawniej dzielnica ta była znana przede wszystkim z zakładów chemicznych, był to bardzo duży zakład, ale niestety bardzo zanieczyszczał środowisko naturalne. Jedziemy obecnie ul. Grzybową. Po jednej i po drugiej stronie drogi widzimy lasy. Jadąc pięknie zielonymi lasami dojechaliśmy do dzielnicy Tarnowskich Gór Strzybnicy. Obecnie znajduje się tutaj Zakład Budowy Maszyn Zamet. Dawniej istniała tu Huta Metali. Wracamy do centrum miasta. Jadąc obwodnicą miasta widzimy wiele nowych domów. Jednak ciekawsze są oazy zieleni. Są to pracownicze ogródki działkowe, które znajdują się również w centrum miasta. Takich ogródków działkowych w Tarnowskich Górach jest 21, są one najładniejsze w całym okręgu katowickim. Dawniej pracownicze ogródki działkowe posiadały przede wszystkim osoby starsze, obecnie od kilku lat coraz więcej młodych ludzi wchodzi w posiadanie ogródka. Jest to związane z zamieszkaniem w blokach i brakiem własnego kawałka zieleni. Przejeżdżamy obecnie obok Parku Miejskiego, który zwiedzaliśmy w czasie naszego czwartego spaceru po mieście. Chciałbym wrócić do naszych odwiedzin w Górnośląskim Centrum Rehabilitacji Leczniczej i Zawodowej, i opowiedzieć taką ciekawostkę o zieleni, która znajduje się w tym parku. Otóż, gdy w parku mieścił się jeszcze Pałac Donnersmarcków, wówczas właściciel hrabia hobbysta starał się, aby przywożono mu sadzonki drzew pochodzących z różnych stron świata. Obecnie ciekawe okazy drzew są zinwentaryzowane i opisane oraz oznaczone. Ciekawe jest również to, iż osoby, które znają się na drzewach są bardzo często zaskoczone, że w tak niepozornym parku znajdują się tak rzadkie okazy drzew. Proszę Państwa, dzisiaj chciałem pokazać nie tylko zabytki i ciekawe miejsca Tarnowskich Gór, ale również to, że jest to miasto pełne zieleni. Zbliżamy się już do końca naszej dzisiejszej wycieczki. Jesteśmy jak zwykle przed dworcem kolejowym w Tarnowskich Górach. Dziękuję bardzo Panu Zbigniewowi, naszemu kierowcy, że szczęśliwie dotarliśmy do celu. Państwu dziękuję bardzo za wszystkie dotychczasowe spotkania i za poświęcony czas. Mam nadzieję, że te nasze spotkania spowodują, iż jeszcze wiele razy zawitają Państwo do Tarnowskich Gór. Zapraszam bardzo serdecznie i myślę, że nie jest to nasze ostatnie spotkanie. Życzę Państwu zdrowia i żegnam się mówiąc do zobaczenia w Tarnowskich Górach!

Autor: Adam Ochman

Możliwość komentowania jest wyłączona.